-
Strechy a membrány expand_more
- Tunely a bane
- Technické textílie
- Dokumentácia
-
O firme Protan expand_more
Niektoré lode si zaslúžia umiestnenie do skla a rámu. Teraz sa okolo starej lode Hurtigrute MS „Finnmarken“ uskutočnila jedna z najsenzačnejších stavebných prác v Nórsku.
Je umenie vložiť loď do fľaše, ale je tiež umenie vykonávať stavebné práce okolo veľkej lode. Múzeum, v ktorom sa nachádza stará polárna loď Fram z roku 1936, je orientačným bodom a turistickou destináciou vo fjorde Oslo. V Štokholme je múzeum Vasa, postavené okolo vojnovej lode z roku 1628.
Teraz Stokmarknes vo Vesterålen získal aj pozoruhodnú architektonickú budovu postavenú okolo starej lode. MS „Finnmarken“ bol vypustený na more v roku 1956 – v tom istom roku Elvis Presley debutoval v amerických hudobných rebríčkoch s „Heartbreak Hotel“. V tom roku bol na trh uvedený aj syr Jarlsberg a prvé auto Troll opustilo továreň v Lunde Telemark. Loď Hurtigrute sa plavila pozdĺž nórskeho pobrežia za každého počasia až do decembra 1993. Nasledujúcu jeseň bola darovaná múzeu Hurtigrute v Stokmarknes.
LINK Architektúra navrhla múzeum. Obrovská inštalácia okolo 81,2 metra dlhej lode je teraz pripravená, možno najpozoruhodnejšia budova, aká bola kedy postavená v severskej krajine od dokončenia arktickej katedrály v Tromsdalene v roku 1965.
Hlavným podnikateľom za inštaláciou je PEAB Bjørn Bygg AS a pobočka Bodø spoločnosti Protan Entrepreneur AS sa ujala náročnej úlohy pokrývania strechy a stien s jej náročnými uhlami.
Najväčšou výzvou boli štítové steny a fasáda častí budovy, ktoré ležia na prove a korme lode, vysvetľuje vedúci projektu Kent Ove Nilsen z Protan Entrepreneur AS v Bodø.
V týchto častiach budovy sa kládol obzvlášť veľký dôraz na estetiku a povrchovú úpravu izolácie a strechy. Uhly, zákruty a zákruty na štítových stenách boli obzvlášť náročné pre pokrývačov z Protan Entrepreneur.
Zákruty na fasáde znemožňovali jej vertikálne prekrytie, takže sme to museli robiť horizontálne a tak sme pracovali proti gravitácii vo všetkých smeroch. Okrem toho bolo takmer nemožné postaviť lešenie kvôli dizajnu fasády, takže sme museli robiť prácu z výťahu, vysvetľuje Nilsen
Ako môžu riešenia Protan posilniť architektúru, ako aj exteriér a identitu budovy.
Pobočka Bodø spoločnosti Protan Entrepreneur AS má veľa skúseností a odborných znalostí, ktoré boli evidentné v projekte, ako je tento. Počas všetkých ročných období riešili technicky náročné výzvy – a k tomu všetkému ešte pandémiu. Projekt sa začal v januári 2020 a výstavba bola dokončená v novembri.
Táto stavba musí od prírody doslova tolerovať veľa nepriaznivého počasia a vetra. Presne tak, ako loď Hurtigrute musela tolerovať morskú hmlu a severný vietor, múzeum Hurtigrute a jeho nová ochranná budova musia dlhodobo znášať drsnú polárnu klímu. Hurikány nie sú v Stokmarknes ničím výnimočným a to vytvára zvýšené nároky na upevnenie striech. Na tento projekt sa použilo asi 32 000 spojovacích prvkov – na porovnanie, bežná budova podobnej veľkosti s plochou strechou by potrebovala asi 20 000 spojovacích prvkov.
Počasie je výzvou pre takéto projekty. Keď pracujeme na budovách v tomto type lokality, blízko pobrežia vo Vesterålen, dlhodobá predpoveď je obmedzená na to, čo uvidíte vo fjorde, keď sa otočíte. Podmienky sa menia veľmi rýchlo, hovorí Nilsen.
Protan AS a vedúci predaja Bjørn Nordseth boli zapojení do plánovacej fázy projektu s architektmi z LINK a konzultantom z Multiconsult. Membrána použitá na strechu a fasádu je úplne biela, lakovaná CoolRoof – verzia Protan SE 1.6.
Tým, že je lakovaný, je aj odolnejší voči vonkajším vplyvom a lepšie si udrží bielu farbu. Vrátane bočných stien bolo celkovo použitých asi 4 500 metrov štvorcových ekologických strešných krytín.
Položiť strechu na takú pozoruhodnú a špeciálnu budovu je možno jednou z najťažších úloh, ktoré môže pokrývač vykonať. Ako prežívali túto prácu?
Keď sme uprostred toho, s výzvami ohľadom počasia, pokroku a technických riešení, je to dosť náročné. Ale keď to urobíme správne, je to samozrejme skvelé. Je to niečo, čoho sme hrdí, že sme súčasťou, hovorí vedúci projektu Protan Entrepreneur Kent Ove Nilsen.
Systém Protan studená strecha využíva bielu strešnú krytinu s dokumentovanou vysokou hodnotou odrazu slnka alebo SRI (Index solárnej odrazivosti), aby sa znížila potreba vnútorného chladenia budovy.
Architekti a stavitelia, ktorí používajú strešné krytiny Protan membrány, sa tešia veľkej estetickej a vizuálnej flexibilite bez toho, aby obetovali odolnosť, pevnosť a environmentálne požiadavky.